Czy bankom opłaca się prowadzenie kont za darmo?

przez | 10 grudnia 2016

Konta za zero, czyli bez opłat za ich obsługę, mnożą się jak grzyby po deszczu. Dla klientów oznaczają same zalety, pozwalając uniknąć zbędnych wydatków na rzecz banku, który prowadzi dany ROR, ale jaką korzyść mają banki z oferowania darmowych rachunków osobistych?

Na rynku bankowym na klientów czeka całe multum rachunków osobistych. W tej chwili niemal co trzeci bank oferuje konto darmowe, czyli takie, którego prowadzenie nie wiąże się z żadnymi opłatami. Wielu klientów zadaje sobie w związku z tym pytanie, czy dla banku takie rozdawanie darmowych kont jest w ogóle opłacalne?

Darmowe konta osobiste oznaczają zazwyczaj brak opłat za otworzenie rachunku, a także za jego prowadzenie. Dodatkowo banki mogą nie obciążyć nas za wyrobienie karty płatniczej, realizację przelewów wewnętrznych, zewnętrznych czy wypłaty z bankomatów własnych lub innych instytucji. Jeśli przejrzymy oferty aktualnie dostępne na rynku, to zobaczymy, że klienci indywidualni mają w tej chwili naprawdę duży wybór w tym zakresie i nie mogą narzekać na warunki oferowane im przez banki.

Z perspektywy klienta ta sytuacja jest jak najbardziej pozytywna. Otrzymuje on wysokiej jakości usługi, które nic go praktycznie nie kosztują. Jak jednak cała sytuacja kalkuluje się bankom – czy rzeczywiście opłaca się im?

Prowadzenie darmowych kont z perspektywy banków jest działaniem jak najbardziej opłacalnym. W obecnych czasach, kiedy klienci są coraz bardziej świadomi swojej wartości dla banków, a oferty rynkowe są bardzo konkurencyjne, darmowy rachunek osobisty to sposób na proste przyciągnięcie klienta do instytucji. Rezygnacja z dochodów związanych z rachunkiem jest opłacalna dla banku, ponieważ samo założenie nowego konta ma dla niego wartość. Nowy klient to nowe środki, którymi bank może obracać. Ma to niewątpliwą wartość dla płynności banku i jego możliwości na rynku. Dodatkowo darmowy rachunek jest zwykle punktem wyjścia do oferowania innych usług: kart kredytowych, kredytów, ubezpieczeń. Badania pokazują, że klienci są o wiele bardziej skorzy do korzystania z instrumentów finansowych w banku, w którym mają założone konto osobiste. Dotyczy to chociażby lokat i rachunków oszczędnościowych.

W świetle tych informacji można śmiało powiedzieć, że darmowy rachunek osobisty jest inwestycją banku w pozyskanie stałego klienta, a także inwestycją w zwiększenie możliwości własnych. Jako klientom nie pozostaje nam więc nic innego, jak tylko cieszyć się z takiej sytuacji i przeglądać oferty w poszukiwaniu jeszcze lepszych rozwiązań.